Pozycjonowanie Pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Słupsk, Tczew – na czym to polega?
Ten wpis powstał aby podsumować informacje o zagadnieniu jakim jest pozycjonowanie regionalne np. w woj. Pomorskim. Jeśli prowadzisz działalność na terenie Trójmiastoa (Gdańsk, Gdynia, Sopot) lub miast takich jak Słupsk, Tczew, Wejherowo to ten artykuł jest dla Ciebie.
Spis treści
SEO w woj. Pomorskim i pozycjonowanie lokalne
Dlaczego pozycjonujemy się lokalnie?
Szybkość wskoczenia na pierwsze pozycje w SERP zależy w głównej mierze od konkurencyjności fraz na jakie chcemy się pozycjonować. Jako przykład możemy podać frazę “folie okienne”. Wpisując ją w Google uzyskujemy wynik monad miliona sześciuset tysięcy zindeksowanych stron zawierających tę frazę – to jest ilość stron konkurencyjnych i właściwie miara jej konkurencyjności. Możliwe, że docelowo chcielibyśmy mieć punkty świadczące usługi w całej Polsce i móc zrealizować zlecanie niezależnie od miejscowości, z której klient się zgłosi, ale najpewniej prowadzimy działalność na jakimś obszarze, ekspansja jest odległą przyszłością, a obecnie zależy nam na pozyskaniu klientów lokalnych.
Świetnie się składa, nasz biznesplan idzie w parze ze strategią pozycjonowania jaką jest “pozycjonowanie lokalne“. Polega ona na dodaniu średniego (middle-tail, dodanie jednego słowa) lub długiego ogona (long-tail, dodanie dwóch lub więcej słów) do głównej frazy.
I tak np dodając miejscowość po frazie głównej w sposób: “folie okienne Gdynia” mam już tylko 82 konkurencyjne wyniki w SERP, a pierwszym z nich jest nasz klient :)
Zdarza się, że mimo dodania słowa kluczowego zawężającego metodą middle-tail na frazę lokalną nie wystarcza. Np. fraza “strony internetowe” ma 279 mln konkurencji, po dodaniu miasta “strony internetowe Sopot” mamy nadal 19 mln, ale dodając jeszcze “strony internetowe Sopot cennik” mamy już “tylko” milion podstron konkurencji. Z reguły z wyborem fraz dla long-tail powinniśmy wybrać frazy z konkurencyjnością poniżej miliona – wtedy jesteśmy w stanie uzyskać widoczne wyniki w przeciągu 6 miesięcy od zoptymalizowania strony i rozpoczęcia budowania contentu tematycznego na naszej stronie… ale waśnie – czy masz stronę internetową?
Powinieneś posiadać profesjonalną stronę internetową
Strona internetowa jest niezbędna aby się pozycjonować. Ale strona stronie nie jest równa jeśli chodzi o możliwości SEO i pozycjonowania lokalnego. Strona powinna być Twoją własnością i stać na serwerze do którego masz dostęp (FTP). Powinieneś mieć możliwość modyfikacji kodu strony lub zlecenia takich modyfikacji administratorowi / programiście / agencji. Co za tym idzie odpadają wszelkie:
- darmowe lub płatne gotowce typu stron opartych o Wix, Weebly, Shoper, IAI Shop (IdoSell),
- strony z generatorów dostarczanych on-line, takich które budowanie sobie strony z gotowych klocków/elementów,
- rozwiązania dostarczane przez dostawców usług hostingowych np nazwa, home,
- platformy blogowe typu wordpress.com, blox, tumblr,
- platformy e-commerce i inne rozwiązania pracujące jako SaaS (system as a service).
Do pełnej optymalizacji nadają się najlepiej strony dedykowane oraz ewentualnie własne instalacje na platformie WordPress (przy czym zaznaczam, że jest to również darmowa otwarta platforma więc istnieją gotowe narzędzia do włamów i zalecana jest stała opieka specjalisty nad stroną). Odsyłam do wpisu o wadach takich darmowych rozwiązań.
Dlaczego darmowe gotowce i strony z generatorów nie nadają się do pełnej optymalizacji SEO?
Otóż lista wymagań Google odnośnie optymalizacji stron jest tak szczegółowa i długa, że żaden z gotowych systemów nie jest w stanie jej spełnić, a w większości przypadków nie dają dostępu do kodu strony aby samemu przeprowadzić taką optymalizację, czy nawet zlecić ją specjalistom (wtedy spec najczęściej doradzi stworzenie normalnej, pełnoprawnej strony internetowej).
Wymagania dotyczą np.:
- optymalizacji grafik – gdzie nie zawsze mamy dostęp do grafik użytych w szablonie graficznym strony, zastosowania formatów plików graficznych nowej generacji – np nowy format kompresji grafik od Google -> .webp (są już wtyczki do Photoshopa które potrafią eksportować grafiki w tym formacie, ale ciągle bak obsługi natywnej),
- kolejności ładowania skryptów i plików na stronie – podołają jedynie programiści z dobrą znajomością optymalizowanego systemu – trzeba skrupulatnie wybrać które elementy są konieczne w pierwszych sekundach ładowania strony, a które mogą zostać załadowane po wczytaniu treści – aby nie blokować jej szybkiego załadowania,
- wykorzystanie cache przeglądarki i serwera – zespół reguł mówiących aby przy kolejnej wizycie przeglądarka skorzystała z plików w pamięci podręcznej zamiast na nowo pobierać stałe elementy strony jak np fonty, oraz aby skorzystać z treści z cache serwera w formie plikowej zamiast na nowo odpytywać bazę danych.
Dla bardzo rozbudowanych stron typu sklepy internetowe, e-commerce makretplace, gdzie mamy do czynienia z listami produktów i filtrowaniem, bardzo często powstaje problem DP (duplicated content). Wynika on z tego, że systemy projektowane bez zwracania uwagi na zganienia SEO bardzo często dodają w adresie URL parametry odnośnie aktualnie aktywnych filtrów i sortowania. Powoduje to indeksowanie w Google tej samej listy produktów, wielokrotnie z różnymi filtrami i sortowaniem, co daje setki stron zawierających tę samą treść. Są specjalne techniki optymalizacji takich przypadków, o których napiszę osobny wpis, ale ogólnie polegają one na modyfikacji kodu strony do którego nie mamy dostępu przy stronach “z gotowców”.
Dane kontaktowe na naszej stronie internetowej
Przy nacisku na pozycjonowanie lokalne bardzo istotną sprawą jest posiadanie na swojej stronie zakładki kontakt z czytelnie umieszczonymi danymi kontaktowymi w jednej kolumnie, tak aby robot Google skanujący naszą stronę mógł je odczytać i przypisać do określonej lokalizacji geograficznej / adresu. Warto również wzbogacić podstronę kontakt o mapkę Google która nie tylko doprecyzuje położenie geograficzne naszej firmy dla Google ale przede wszystkim pomoże trafić do celu użytkownikom. Warto również przypiąć linka do wizytówki firmy w Google Moja Firma – jeśli takową posiadamy.
WEB4PRO – Dedykowane strony internetowe, pozycjonowanie Gdańśk
ul. Nieborowska 34b/6
80-034 Gdańsk
Pozycjonowanie, optymalizacja i audyt SEO – Gdańsk i okolice
Jeśli po przeczytaniu powyższych informacji nie czujesz się na siłach aby pociągnąć temat pozycjonowania swojej strony internetowej na własną rękę to jako specjaliści z wieloletnim doświadczeniem służymy pomocą.
Jak przebiega współpraca?
Podajesz nam adres swojej strony internetowej – jeśli jej nie masz to ją dla Ciebie tworzymy. Jeśli twoja strona internetowa jest stara lub nie spełnia podstawowych wymagań do optymalizacji, to zaproponujemy wymianę na nową. Ostatecznie podejmiemy się optymalizacji tylko w pewnym zakresie, lub podziękujemy za propozycję współpracy :)
Kolejnym krokiem jest podanie fraz na jakie Twoja firma chciałaby znaleźć się wysoko w Google, oraz co ważne – jaki jest cel biznesowy. Samo wbicie strony internetowej do top 10 nie zapewni nam sukcesu ani pieniędzy, jeśli nasza strona internetowa nie jest przygotowana na duży ruch, oraz nie przekierowuje optymalnie klienta do wymaganej akcji (np. rejestracji, zakupu). Tutaj również służymy pomocą i doświadczeniem.
Mając takie podstawowe informacje, możemy przystąpić do audytu SEO, który pozwoli określić stopień optymalizacji strony pod wybrane frazy, status i pozycję w Google w porównaniu do konkurencji i inne mniej ważne dla klienta techniczne aspekty jak struktura linkowania, wydajność, błędy UX.
Mając wyniki analizy możemy zaproponować strategie pozycjonowania w różnych budżetach.
Informacje o tym jak przebiega współpraca, o optymalizacji, słowach kluczowych itd itp
Ile kosztuje pozycjonowanie w Gdańsku i województwie Pomorskim
Kosztuje bardzo różnie. Zależy to przede wszystkim od ilości konkurencji na daną frazę oraz od zakresu usług, które zostaną wykonane w ramach umowy. Nie spotkamy się już praktycznie z rozliczeniem za wynik, będzie to przeważnie opłata abonamentowa, w okresie minimalnym od 6 do nawet 18 miesięcy, z karą umową za zerwanie umowy przed czasem. Wynika to z faktu poniesienia dużych kosztów na start współpracy z klientem polegających na audycie oraz optymalizacji jego strony (bardzo często praca programisty), który to koszt rozkłada się na raty przez wiele miesięcy.
300zł netto miesięcznie – tyle zapłacimy za najprostszy pakiet pozycjonowania, w skład którego wchodzi audyt SEO, zebranie sugestii do modyfikacji kodu i treści strony, podstawowa optymalizacja, linkowanie zewnętrzne oraz raportowanie miesięczne wyników.
od 600zł netto za optymalizacja strony na WordPress dla 5 podstron
od 1500zł netto za optymalizację sklepu internetowego z niewielką ilością produktów
Z czego wynikają ceny pozycjonowania np. w Gdańsku?
Godzina pracy specjalisty ds SEO to 200zł, programisty, administratora nawet 300zł. 2 dni pracy nad stroną klienta to koszt 3200zł. Do tego dochodzi koszt abonamentów na specjalistyczne narzędzia, współpraca z copywriterami, oraz ewentualny koszt umieszczenia artykułów lub linków sponsorowanych. Na pytania klienta też odpowiadają specjaliści a nie autorespondery – to również czas i koszt.